fredag 7 maj 2010

Bryggtur

Sista helgen i april slumpade det sig så att det blev en liten cachingrunda. Utan att det var meningen så hamnade vi, Muggelfrun och jag, i Hoverberg. Där är det ju tragiskt lite cachar så tanken dök upp att det kanske skulle åtgärdas. Första stället vi tittade på var fullt av jobbiga mugglare så det fick bli kyrkan och bryggan.
Därefter tuffade vi vidare för lite cachevård och letande efter ohittade burkar. När resan var slut visade det sig att jag hade fått ihop till ett tema - ångbåtsbryggor i Storsjön.
Det vilar något nostalgiskt/romantiskt över ångbåtstrafiken som hade sin storhetstid för ca hundra år sedan. Är man dessutom teknik- och historieintresserad då är detta ett angeläget ämne.
Storsjön lär ha haft närmare etthundra bryggor till ett stort antal ångbåtar att kryssa mellan. Enbart runt Frösön fanns det 16 bryggor.

Idag finns inte så många bryggor kvar men i vissa byar har man vårdat och utvecklat bryggan till en samlingspunkt med diverse aktiviteter sommartid. Hara brygga tex är så grundligt renoverad att det mesta av byggnaderna är sedan mitten av 1990-talet.
Jag tänker inte tjata ut detta ämne utan nu ger jag mej efter att femte och sista bryggan kommer ut i morron lördag.
Det finns fler bryggor som kan behöva en burk men de ligger lite väl långt hemifrån så det kan bli jobbigt med underhållet.

Det var visst några som listade ut att jag hade ett tema på gång, för ledighetskommittén åkte från Hackås brygga till Hara INNAN den cachen var publicerad.
Det hade dom inget för, riktigt så enkelt var den inte gömd att den gick att ta utan koordinater.

Sen att mina koordinater inte är att lita på är en annan sak. Jag tänker på Hoverbergs brygga, där var det rätt i mitt manus men jag skrev fel i formuläret och såg inte det i tid. Nu var det väl ganska självklart att det var på bryggan och inte ute i vattnet burken fanns.

Testa att slå in koordinaterna i tex Google Earth, det är verkligen imponerande vilken skärpa det är i bilderna, nästan så man ser burkarna. GPSn känns överflödig.

OM jag blir helt sysslolös nån gång då skulle jag vilja göra en bryggtur, gärna med en lagom långsam båt.

2 kommentarer:

  1. Ja det var en fin liten serie du har gjort. Bra gömmor. Synd att det inte blir fler bryggor men kanske nån annan tar vid lite närmare stan.

    SvaraRadera
  2. Haha, det kunde nästa ha lyckats med Hara bryggan....tänkte sätta mig "på huk".....precis på koordinaten! men valde av nån underlig anledning en annan plats =) Men erkänn att vi hade en fenomenal framförhållning!!

    SvaraRadera