torsdag 23 juni 2011

Rundtur

Bäst att uppdatera lite här innan man blir hopplöst efter. I fredags drog vi, sonen och Filbunke, till Ö-vik för att göra en attack mot SkogsNolia i Hörnefors under lördagen. Självklart blev det lite slöcaching efter incheckningen, bl.a . hittade vi en gömma av Mackvack ett namn som så retfullt hittades i en ny gömma dagen därpå.
SkogsNolia har varit ett måste under ett antal år men nu lär det dröja fyra år till nästa gång, då finns det säkert en hel del att göra efter vägen.
Man var inte riktigt nöjd efter bilåkandet till Nolia så det fick bli en cacherunda under söndagen som avkoppling.
Siktet var inställt mot en möjlig FTF i Gissjö nedanför Fränsta. Snabb transportsträcka dit och lite bergsklättring med bilen så var man framme högt över Gissjön. Tyvärr lämnade jag gamm-gps´n i bilen så jag fick kämpa med osäkra mobilkoordinater en lång stund. Mugglarfrun undrade om jag kollat stenarna framför lägerplatsen men det hade jag inte för det var för långt från noll, tio-tolv meter cirka.
Det är inte ofta jag ringer en livlina men nu googlade jag fram cacheägarens telefon och undrade om det fanns en bättre hint bland alla dessa stenar. Det tog kanske tio sekunder att fatta att Mugglarfrun hade rätt i sin gissning.
Dessvärre fanns det två namn överst i loggboken, det var Mackvack och blue poppy som varit där ca en och en halv timma tidigare. Snopet men så är det ibland.
Efter loggningen blev det en sakta färd genom bygden där frugan bodde som barn. Jag fick så klart en del lokalhistoria och minnesbilder på köpet.
Redan vid avresan hade vi satt Torpshammar som gräns för dagens resa. Passande nog fanns det en ny gömma där alldeles intill Riksyrkesskolan där både frugan och jag förkovrat oss till verkstadsmekaniker.
Det var utplacerade fikabord där bakom "Mek" så det var lämpligt att fika där innan Nästet loggades.
Efter att ha hälsat på döda anhöriga vid Torps kyrka tuffade vi så sakteliga hemåt längs småvägarna mot Ånge.

I Ånge fanns en hel hög med burkar att hitta varav två stack ut lite extra. På papperet borde Filmlabbet vara lätt att hitta, hinten förde tankarna till ventilationsgaller. Men så var det inte. Extra stiligt med passande loggremsa. Speciella cache-film-remsor/rullar har man sett tidigare men här var det äkta vara, stiligt.
Stilig var också Loket i Ånge men dagens bästa gömma var den i parken och det dröjde tills vi kom hem innan vi insåg humormeddelandet vid cachen.
Här hamnade min första favoritpoäng.
Skulle avrunda Ångeresan med en gömma vid Hermansboda kraftverk, bäst vi letade så dök en gammal bekant cachare, Stenhammarn, upp och vi hjälptes åt en stund, bl.a var vi ute i flottningsrännan där jag hade cachens nollpunkt. Tröttheten tog överhanden så för andra gången samma dag blev det en ägarfråga. Stenhammarn hade redan anat att vi var rätt men fel där i rännan och när man tänkte så så hittades den lätt.
Sen blev det, i stort, raka vägen hem genom Haveröbygden för att konstatera att rundan resulterade i tolv hittade cachar. Får duga för en glesbygdscachare kan jag tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar