söndag 20 september 2009

Heldag

Onödigt att slösa en finvädersdag på nåt onyttigt när man har en halv cacherunda okörd. Strålande sol var det på morronen men det kunde möjligen komma lite regn från väster under eftermiddagen. Efter en avstickare till Hackås drog vi iväg mot cachelandet nere kring Ljungdalen/Flatruet, alltså de burkar som blev kvar för fjorton dagar sedan.

Av nån anledning strulade jag bort Utsikten så det blev Propellern som blev dagens första, maffiga maskiner dessa vindkraftverk som börjar dyka upp lite här och där nu.
Efter vederbörligt fotograferande bar det av mot Flatrueth. Otroligt va´ mycke´ folk det var i farten runt stenröset och cacheplatsen. Och det var verkligen en fin dag att vara ute på fjällvandring. Även här blev det en del fotograferande innan vi drog vidare mot Mittådalen, egentligen utanför dagsprogrammet men man är ju en obotlig tidsoptimist så det skulle nog hinnas med.
Bortom Mässlingen hittades cachen Baggården snabbt å elegant, personen som jobbade i servicehuset fattade inte vad som var på gång utanför bron och hon hade ingen aning enligt vad hon sa när jag bytte några ord med henne. Cachen på bortsidan sjön kändes lite långt bort, ca 1 km skogspromenad.

Det är drygt trettio år sedan man var här i trakterna och turiståkte så det blev lite nostalgitripp och inte bara rå-caching. Alltså var det inom räckhåll att åka en sväng till Bruksvallarna där muggelfrun jobbade på sommarloven i ungdomens dagar. Cacharna som finns där var i jobbigaste laget när tiden började rinna iväg så det blev inget just där, men vi gjorde en snabbrajd åt Ramundberget till. Cachen Portalen var snabbt hittad och sen vände vi hemåt.

I korsningen upp tillbaka mot Flatruet hade jag Merry Christmas inom räckhåll, trodde jag, det blev snopet stopp vid Ljusnans strand. Enligt gamm´GPS´n skulle cachen vara på "min" sida men det är bara en grov baskarta som i detta fall lurades, 50 m ifrån blev det som närmast.
Hade inte kollat den här innan så jag kunde inte veta att det var hyggligt bekvämt att ta den från andra sidans stugområde, det såg jag när jag kom hem. Och jag var ju på rätt väg när jag gjorde ett desperat försök med Happy Easter som jag hade stort hopp om att hitta men även där blev det bom.
Klättrade och klev lite där på baksidan huset men med tanke på den långa vägen hem fick jag ge mej. Skulle vara skoj att veta hur den är gömd men det kanske man får höra nån gång. Liknande muggelfritt letande lär man inte få under skidsäsong.

Sen blev det bara att överge alla eventuella cachar och ge sig hemåt, matätning och den förbiåkta cachen Utsikten var kvar på programmet.
Naturligtvis blev man tvungen stanna och ta ytterligare bilder på Flatruet innan attacken mot sista burken. Där blev man lite lurad av Nuvi´n så jag fick en onödigt lång väg till gömman, och den där utsikten dök inte upp förrän man i princip stod på stupet av Kläppen med Postvallen/Nyvallen nedanför sig vid Ljungan - maffigt.

Så blev det äntligen dags för middag vid Ljungdalens mat&fritid, supergott var det. Så mycket vila på maten blev det inte utan snabbt hemåt i skymningen.
I Börtnan/Skålan kom vi till det regn som vi sluppit hela dagen och det såg ut att ha regnat en bra stund, så vi får väl säga att vi hade tur med vädret ...... i alla fall.

1 kommentar:

  1. Tjena Bertil

    Happy Easter är lite klurigt gömd , där GPS signalen säger att cachen är mitt i grus vägen en riktig luring, du får plocka denna nästa gång du är i funäsdalen , men även Merry Christmas är en lurig gömma. Vi gick också på fel sidan första gången vi sökte denna cach.

    Häslningar KicMic

    SvaraRadera