fredag 3 september 2010

Vind i seglen

Precis när man funderar på att växla över till Skoterdåre dyker det upp en ny burk inom räckhåll. Det började dåligt med att jag missade varningssignalen från mobilen att nåt var på gång. Dryga två timmar senare blev det desto mer brådis att bege sig till Handsjön eller Handlake Village som byn även kallas. Bandet Takida har som bekant en del av sina rötter här.
Det började skymma så man fick skynda långsamt längs Losjövägen, skulle en älg titta ut ur buskaget så lär man ha den i bilen så skogtrångt som det är bitvis.

När jag närmade mej Handsjön drog jag igång mobilens geocachingprogram, det skulle bli första riktiga testet av Android-appen c:geo (vid förra testet var ju gömman lite off side).
Jag valde kompassläget och det verkar riktigt bra, mäter t.o.m. avståndet på centimeternivå!
Nu ska man väl inte lita på det för det beror ju som vanligt på en massa saker om det är riktiga uppgifter, noterade det bara som en kul grej. Det var dessutom ganska uppenbart var burken kunde finnas så nån större test av precisionen blev det aldrig.
Funktionen att logga direkt i fält funkar bra utan omväg via Field Notes som i det gamla progget från Trimble.

Tilläggas kan att programmet ständigt utvecklas och uppdateringarna kommer ganska ofta men är ändå det bästa just nu för Androidlurar.

Idag har Geocaching kommit med sin officiella version av Android-app men jag misstänker att det är/ska bli en betal-app eftersom den inte finns på Android Market. Betalappar är inte tillgängliga ännu i europa, lanseras möjligen under oktober.

På hemväg från Handsjön kunde jag se hur arbetet med vindkraftverken fortskrider, tre verk hade fått vingar nu, den fjärde stolpen hade enbart maskinhus och den femte stolpen var tom så vitt jag kunde så i den tilltagande skymningen.
Och inga älgar såg jag men dom kanske såg mej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar