söndag 23 oktober 2011

Femhundra

Efter förra helgens kryssande runt Borgsjön stannade räkneverket på 489 och i fredags gjorde jag en sväng till kommuncentrats centrum för att logga en av Storsjöodjursspaningscacharna (29 bokstäver).
Tack vare eller på grund av ett felköp slumpade det sig så att ett stadsbesök var nödvändigt under lördagen och då kändes det som att saken i princip var klar, det borde väl inte vara svårt att hitta tio burkar för att uppnå de åtråvärda 500 funna.
Jag är för övrigt hopplöst efter när det gäller gömmor i och runt stan. För något år sedan gjorde jag ett tappert försök att komma ikapp men det är ganska svårt när man oftast besöker staden i andra ärenden och geocachingen är bonus. Dessutom kommer det ständigt nya .... som bekant.
Efter uträttade ärenden både här och där tyckte jag att det var en bra ide att välja Frösön till jaktområde. Den relativt nya gömman vid gångbron måste ju besökas.
För ett antal år sedan fanns en cache vid gångbron men den fungerade inte så bra utan burkarna hamnade vid ett par tillfällen på sjöbotten där de hittades av dyknings- och cachingintresserade Coluber.
Ägaren gav då upp och förpassade Tailwind till arkivet.
Jag hann inte riktigt komma igång med spaningen så ertappades jag av annione som var ute på cachingpromenad i det vackra höstvädret. Vid vår pratstund blev jag påmind om en gömma som jag konstigt nog glömt lägga in i GPSn, men jag fick ytterligare ett ärende bortöver stranden.
Frösö runsten har man besökt tidigare eftersom den ingår i en multi som tar en runt Frösön. Det var en väldans trafik förbi gömman men efter en stunds väntan kunde också den gömman loggas.
Betydligt lugnare var det vid hamnen och den nya Trekanten som jag tog med mobilen. Där vid den lilla bryggan pågick ett litet barnkalas, det sjöngs sånger och glädjen var stor och jag hoppas att de inte la märke till lilla mej.
Gjorde ett misslyckat försök med Gustavsbergsbacken innan vi drog till Djurparken. Där fick jag så struliga signaler från GPSn att det tog en stund att reda ut rätta stället.
Jag hade planerat ett återbesök vid platsen för Septemberfika-eventet och eftersom vi började bli hungriga så drog vi dit.
Mugglarfrun var inte med vid eventet så jag tyckte jag skulle visa restaurang Murklans tårtbuffe. Rackarn va´ mätt man kan bli av en god portion mat och en salig blandning tårta.

Dagens, om inte årtiondets grej inträffade under tårtätningen, en fullständig främling kom fram och sa mitt namn. Och ta´me´tusan var det inte Börje som gick i samma  klass vid dåvarande John Erikssonskolan och sedermera kamperade ihop med vid yrkesskolan i Torpshammar och även vid Sundsvalls verkstäder där vi jobbade båda två några år i början av 1970-talet (ja, han slutade före mej). Åtskilliga minnen hann vi avhandla och en smärre föreläsning om det för honom okända geocaching hanns med, förhoppningsvis ska det inte dröja 40 år till nästa gång vi träffas.


Vi fick slita oss för det fattades fortfarande några burkar innan uppdraget var slutfört.
Någonstans på Frösön heter en serie som dykt upp under två helger, det visade sig vara en samling cachar av det slag jag behövde, snabba och enkla. De låg så tätt att jag efteråt nästan var osäker på vilka det var jag hittat men jag tror det blev rätt nummerordning på dem. Nu hade jag samlat på mej erforderligt antal för att kunna runda av dagen med två traditionella gömmor vid "min" sjö Näkten.
Med Lyransgården och Månstaviken loggade så slog räknaren över till 500 så nu lär man växla över till skoterdåre ett halvår .....minst.

1 kommentar:

  1. Gratulerer med 500 cacher fra Rosapanteren og mann.

    SvaraRadera