onsdag 31 juli 2013

Sommarstiltje



Nu är det bara några minuter kvar av juli månad och om några dagar är semestern slut för denna gången.
Burkjakten har inte kommit igång på allvar ännu så de stora förhoppningar jag hade för tre månader sedan har inte infriats. Och om jag ska hinna ta dom hundra burkar jag brukar logga per år, jaa då kan det bli svettigt under andra halvlek dvs fram till skoterns dag i slutet av oktober.
Liten cachetur i Holmsund
Visst har det blivit ett par attacker ut i burklandet men jag har även åkt förbi sådan ställen som tidigare år varit givna logg-stopp.
Midsommarafton blev även i år en cachingafton men en powertrail borta i Sunne/Orrviken, kanske inte värsta cachingupplevelsen men blev ett rejält lyft för statistiken med 20 loggade i ett svep. Dessutom blev det några turist-cachar som uppvärmning och avslutning innan man drog sig hemåt vid tvåtiden på midsommardagens morron.

Av en tillfällighet blev Mugglarfrun och jag med ut på en minitur nordvästut från Svenstavik upp mot Hovermo där det äntligen blivit en gömma. Trevligt påhitt både cacheutläggningen och inbjudan att åka med dit för loggning tillsammans med Nutta och Filbunke.

Så var skåningarna här i Jämtland och ordnade ett event, tyvärr körde det ihop sig med annat, annars hade jag gärna varit där och lyssnat på den stollige burkjägarens äventyr i staterna. Joy.se lär ha plockat 5461 burkar på 14 dagar, knappast en lugn och skön semester!

Också en cacheburk
Ett par burkar har dragit på sig ett antal DNF och det är ju aldrig roligt för någon. Jag brukar ge letarna ett par chanser innan jag åker på servicerunda eftersom jag åkt på åtskilliga falsklarm, men ibland måste man inse att något är fel.
Den lilla behändiga burken "Gripande" försvann under oklara omständigheter så den fick förnyas både vad gäller plats och utförande. Det var en lite roligare plats den förra med hjälpsamma blomhandlaren och damerna på andra sidan gatan. Men samtidigt kändes det inte bra att cachare använde husväggen som klätterhjälp för att nå upp. Alltså fick det bli en annan plats när den ändå skulle servas.
En annan lite lustig historia var cachen "Vika" som försvann tillsammans med hela huset där den var gömd. Burken har numera fått en ny placering i närheten av den tidigare platsen.
Vikbron - vy mot Viknäset
Burken vid Vikbron i Fränsta har dragits med problem till och från så jag blev till slut tvungen kolla hur det stod till med den, och visst, den var borta - tror det är tredje burken som försvunnit. Troligen den mänskliga faktorn som orsakat försvinnandet så den nya burken fick en liten anordning för att motverka slarvig återplacering.
I detta nu får jag oroande signaler från "Åsarna gamla kyrka", måste nog bli en sväng däråt också, liksom "Hara ångbåtsbrygga" som enligt ryktet kan vara oåtkomlig pga byggaktiviteter.
Så det finns att göra. Dessutom ska man försöka få ut några nya burkar. Och logga över 50 cachar innan hösten. Som sagt, svettigt blir det .... för en slöcachare ....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar