söndag 6 september 2009

Strular till sig

Blir det skapligt väder i helgen drar vi på en liten turne, det var bestämt i veckan och vädret rättade ju till sig så....
Hade fått ihop en liten runda neråt Härjedalen med främsta lockbetet - en FTF i Högåsens naturreservat. Vi startade rätt tidigt och siktade mot Balansgång, en cache som jag gissat innebar att gå på brobalkarna på en av broarna över Ljusnan nedanför Ytterhogdal. Väl framme trodde jag inledningsvis att den var lättare än befarat, det fanns ju en gångbana under bron, mellan balkarna. En närmare inspektion visade att så lätt var det inte, burken fanns på utsidan av I-balken. Jag funderade inte länge, den får vara för min del, just nu i alla fall. Man bör nog vara minst två om något oförutsett skulle inträffa (väldigt djupt, strömt och kallt såg det ut i vattnet).
Nära vägen till Högåsen fanns en gömma Härjedalsgården, lika bra att testa den när man var i närheten. Letade några minuter innan jag kollade på tidigare loggar och insåg att det var länge sen någon hittat den, lika bra att sluta leta alltså.

När vi skulle åka därifrån ville vi titta hur det såg ut framme vid husen så jag svängde dit. Vägen slutade med en parkering så det var bara att göra en rundsväng och åka därifrån. I slutet av svängen och nära kanten av parkeringen var det något som tog i under bilen, va´f:n där fanns ju ingen sten, ut å kolla och då sitter bilen spetsad på ett järnspett som stack upp en dryg decimeter ur marken.
Reg-skylten hade fått ta värsta smällen och den låg under bilen. Med lite trixande lyckades vi få loss bilen från spettet, jag lyfte framändan samtidigt som muggelfrun körde bort därifrån.

Okej, jag såg mej inte för tillräckligt, men va´ tusan gör ett spett där (eller en gammal handstenborr var det nog om man ska vara noga). Kan det ha varit en tältpinne till nåt större tält? Ordentligt uppjagad blev man i alla fall.


Kastade in den tillknycklade skylten i bilen och drog iväg till Högåsens naturreservat. Ganska trist grusväg (typ skogsbilväg) närmare 2 mil rakt ut i ingenstans.
Älgjägarna höll på att flytta in div stugor, stugor och även vindskydd pyntade med diverse roliga skyltar. Till exempel så var Pastorsexpeditionen öppen, säkert en "upphittad" skylt från nån kyrkby.
När det var 500 m kvar till cachen ville bilnavigatorn att jag skulle svänga vänster men där fanns ingen väg, så där var det en miss i kartan, eller så trodde den att Cittran var en bandvagn.
Nåväl, jag tog på stövlarna och knatade iväg till burken som fanns ute på en alldeles vanlig myr en bra bit från ett vindskydd intill en tjärn. Ska väl inte ha nån åsikt om vad andra tycker är sevärt men jag hade lite svårt att se det fina där.
Tillbaka vid bilen blev det fikapaus innan det var dags att dra hela vägen tillbaka till E45:an, faktiskt var den nog lite kortare åt det hållet, vägen alltså.
På väg mot Sveg upptäckte jag en fördel med att ha reg-skylten i baksätet - fartkameror. I Sveg måste vi göra ett jämförande besök hos Dollar$tore.

Sen blev det cachen Gapskjulet, ett fint vindskydd med fin utsikt över Svegsbygden. Burken hittades lätt och jag plockade med en TB, Bernie Bee.
I Linsell kändes det nära till Dravagen och cachen där och så fick det bli. Cachen fanns vid ett fågeltorn och vicevärden var där och klippte gräset precis när vi kom fram. Vi pratade geocaching och han hade hört om detta men visste inte att det fanns en burk där vid tornet som han f.ö. hade byggt själv med lite sponsorstöd från byalaget. Väldigt tjusigt var det inne med fågelböcker, kikare och noteringpapper för observationer. Han bodde f.ö. granne med huset där de tragiska händelserna ägde rum nu i sommar.

I ursprungsplaneringen ingick att vi skulle åka över Flatruet men nu var det så pass sent att vi fick ändra resplanerna.
För att ha nån anledning att ta cachen Ski Jump i Hede så åkte vi dit och käkade, efter att ha loggat cachen naturligtvis.
Sen blev det en helt odramatisk resa hemåt, saktade in lite i Klövsjö för att titta till min gömma där, Vackrast i landet. Inga problem med den burken, däremot i Svenstavik (Valutareserv) är det problem efter att halva burken lossnat och hamnat på ett riktigt dåligt ställe. En lösning är på g.

Det blev "bara" fyra cachar i dag och jag passerade 250 st funna helt utan större festligheter, däremot kan man ju ruska på huvudet och undra hur det står till när man tittar på trippmätaren - 43 mil ...... å då blev halva varvet okört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar