fredag 1 juli 2011

Rätan

Så kom den då, den cache som jag antog skulle hänga ihop med flottningsrännan vid Turinge kraftverk. Jaa, jag vet inte om det är slut än, det finns fler "manliga" byggen att placera cachar vid.
Cachen signalerade sin ankomst halv elva på torsdagskvällen men sån fanatisk FTF-jägare är jag inte att jag ödelägger en natts sömn för att vara först.
Men då blev det en oändligt lång arbetsdag i stället. I alla fall kändes det så för fredagarna är normalt kortare dagar. Eftersom det var sista dagen före semestern så bjöd arbetsgivaren på lunch i Hoverbergs hamncafé
Sedan den sammankomsten var avklarad blev det snabba ryck söderut, så snabbt att jag glömde tanka i Svenstavik men det finns ju resurser i Rätan också så nu kan man dra iväg om det skulle bli nån akut utryckning.
Framme vid kraftverket valde jag att över dammen och mot gömman, känns som att man har bättre koll om man slipper styra.
Trots att koordinaterna inte var helt hundra var det inga problem att hitta burken, det fanns liksom inte så många ställen att gömma respektive leta på. Annars visade både mobilen och Magellan-gps´n nio meter off. I skogen är 9 meter fel förödande för letningen men här, som sagt, helt betydelselöst. Och loggboken var tom, ska tilläggas.

Jag blev lite förvånad när jag såg att kraftverket var färdigt 1968, jag var nämligen dit på studiebesök när jag gick i grundskolan och den slutade jag 1967. Men det är möjligt att det inte var helt klart då, vi var i vart fall ner till turbiner och generatorhallen, möjligen att det pågick visst monteringsarbete där då. Minnet är inte helt kristallklart efter 44 år.
Kraftverksutbyggnaden i Ljungan var en stor arbetsplats, även härifrån bygden åkte man för att jobba vid bl. a. Rätans kraftverk.
Noterade att dammen fått ett fodral av aluminium, utan att veta gissar jag att det ska skydda betongen mot väder och vind.

Nu i dagarna har kommunfullmäktige i Berg tillstyrkt byggande av ytterligare ett trettiotal vindkraftverk i samma område som de fem befintliga snurrorna. När de är klara kan det bli riktigt snurrigt att stå vid cachen och blicka österut.
Kraftfullt ställe det här.

Återstår att se om det finns fler manliga cachar i området, jag har i vart fall semester så tid finns, om man är i närheten är mer osäkert.
I morron och på söndag pågår ett manligt evenemang som man sällan missar, Jerngängets körning av tändkulemotorer i Hackås båthamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar