måndag 16 juni 2014

Stulbo

Nu står jubileumstillfällena som spön i backen. Det mesta hände för tio år sedan, tycks det. Självklart är det inte så men lite firande kan man väl kosta på sig?
När jag började cacha fanns det ca fem gömmor i hela Bergs kommun, efter att ha loggat några burkar tyckte jag att det var dags att sätta ut lite egna burkar. Målsättningen var att dubblera antalet gömmor i kommunen och det lyckades ganska snart.

Med början den 16 juni 2004 planterades nio burkar runt om i området under det första året och faktiskt är alla utom en aktiva ännu efter tio år. Genom att studera hur andra gjorde samt vad som sades på diverse forum så blev det några olika varianter, det "skulle" t.ex. finnas någon med vandringsinslag eller extra svår helst lite balansgång på ett brospann eller liknande. Den extremaste gömman jag haft var Bridge over deep water och fanns under Sannsundsbron.
På den tiden och i min värld fanns inte de riktigt små burkarna, rejäla grejer skulle det vara, typ 1 liter, som blev svåra att gömma. Förutom att burken blåste bort så blev den också kidnappad, troligen av en tjänsteman vid nån brobesiktningsmyndighet. Efter en hel del strul så fick gömman hamna i Arkivet, lite synd kan jag tycka ibland när jag blir nostalgisk men det är inte försent att komma igen t.ex. som ett 10-årsjubileum(?)
Det vanligaste stället att gömma en burk har länge varit "Under en sten" eller "Hagre ra fgra" som det kan stå i ledtråden. Med de tragiskt dåliga burkar man använde inledningsvis så är det nästan konstigt att man inte haft mer bekymmer med fuktiga för att inte säga vattenfyllda burkar. Filmburkar, glasslådor och andra fryslådor ÄR inte så vattentäta som man inbillar sig.
Flera av de tidigaste gömmorna har fått ny utformning och ofta i en vintersäker förvaring som nästan känns som en signatur för mina gömmor under senare år. Därmed inte sagt att det inte strular till sig med nya gömmor.

Nåväl, idag är det tioårsdag för min första gömma och den följes så klart upp med en gömma på samma tema, strul alltså.
Den första gömman placerades, ganska otillgängligt, på Strulberget. De första att logga den gången var faktiskt samma personer som blev först idag, Nutta och Filbunken. Okej, det var fler med på Strulberget har jag hört men det var mugglare hela bunten.

Gillhovs kursgård hade på sin tid en kojby i Strulbo där skolbarn från när och fjärran fick leva lägerliv under några dagar med bl.a. kolning, fiske och matlagning på "stenåldersvis" på programmet.
Numera är det ganska lugnt och stilla i kolarbyn och det växer igen så sakta men nu kanske det blir lite trafik av alla skattjägare som vill se var Strulkusen inte bor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar