söndag 17 juli 2011

Andersöns plastparty

På sextiotalet dök det upp ett amerikanskt fenomen i Sverige, man anordnade "homeparty" hemma hos någon (husmor) för att kränga plastföremål av märket Tupperware. På svenska kom tillställningarna att kallas plastparty och om jag minns rätt så var det mer eller mindre fiffiga burkar som var den vanligaste produkten. Företaget Tupperware lever och frodas än idag och är så inarbetat att i Usa är plastburk synonymt med tupperware.
Det var alltså nära till hands att ordna ett Tupperware party event för plastburksjagande geocachare. Det var Andreaze, Långanfans och bumba.se som stod för det utmärkta påhittet att ordna cachingevent på Andersön under lördagen.
Det hängde lite regn i luften när jag närmade mej eventplatsen, det hade regnat under natten men spåmännen pratade om möjligt uppklarnande. Framme vid zero hade man precis ordnat ett enkelt tak och det var, i princip, allt som behövdes för att solen skulle titta fram.
Vi blev bjudna på välkomstkaffe och god kaka, de som inte loggat en näraliggande (gammal) cache gjorde det och det pratades gömmor och gps-manicker i största allmänhet (Haurstad´s fina Garmin Montana 650 inte att förglömma!) innan vi fick de nya cacharna på papper kl. 12.

Nyblivna bekantskapen rosangen var på sitt första event och vi följdes åt längs en slinga som verkade trevlig. Med så många duktiga FTFare på plats gjorde inte jag nån större ansträngning att bli först utan tog det ganska lugnt. Annars var det en FTF-lott i alla nya cacharna, bra att ha senare på dagen.
Vi hade även sällskap av famborgstenäsström en stund och det var bra för letandet svajade betänkligt ibland men om man hjälps åt går det lättare.

För några år sedan hade jag anledning att besöka Andersön i ett liknande ärende. Då hade Skogsvårdsstyrelsen en form av skattjakt där siffror var "skatten". En av siffrorna var placerad nära Hoppa sten. Under loggningen av den (Hoppa sten) dök en serviceteckniker upp i form av andreaze för att fixa ett problem med cachen.
Den första cachen på ön hade förblivit ologgad för mej i alla år men vi såg till att få den i färdriktningen.
Vi skulle få se flera finurliga och bra gömmor och den första var Stegfel, rackarns genomarbetad gömma. pvbertil kom norrifrån och mötte oss så vi var tre som hjälptes åt med loggningen.
Rosangen och jag skulle ha fortsatt norrut på ön men valde bort det av tidsskäl.
Vi stötte även på en fågel som satt å ugglade så man nästan ryggade tillbaka och den kraftfulla installationen kommer säkert att glädja bonden i arbetet med höskörden.
När vi jobbat oss tillbaka mot parkeringen tog vi bilen för att beta av ett par burkar längs södra slingan. Teamwork kändes som ett måste då vi var två och de finurliga cacharna fortsatte att stå som spön i backen. Nu bröt vi för återsamling med genomgång efter övning, som vi sa i lumpen, matätning och lottdragning mm.
I lottdragningen tog Stenhammarn täten, han valde en monsterstor geocoin från ett välförsett prisbord. Även jag fick faktiskt chans att välja pris och trots stor nyfikenhet på vad Canned adventure kunde vara för något så fegade jag ur och valde en bisonburk. Kan tänkas dyka upp nånstans i cacheland.
Eventet klingade av och vi drog oss hemåt, rosangen och jag följdes åt till ännu en teamwork-cache för det hörs ju på namnet att man bör hjälpas åt. Sedan vinkade vi av varann och jag styrde hemåt medan han kom på att den gamla vid eventplatsen förblivit ologgad och därför återvände dit.
Själv hamnade jag i en trafikstockning orsakade av cachare på väg till ologgade gömmor och jag hoppade ur och hängde på så det blev ett par burkar till av bara farten.
Av senare loggar har jag förstått att även rosangen hamnat i sällskap med eftersläntare och loggat i stort sett allt som var kvar. Och med tanke på resväg och annat var det såklart bäst att ta så många som möjligt för honom.
Jag tror att vi bevittnade födelsen av Jämtlands geocachingcentrum i och med Tupperware party-eventet. De fina omgivningarna med bra stigar och rastplatser är vanligtvis inbjudande och en hel drös med fina och fantasifulla cachar därtill gör Andersön till ett perfekt utflyktsmål både för nybörjare och mer erfarna burkjägare.

1 kommentar:

  1. Men ååå vad kul Ni verkade ha!
    Synd att jag inte kunde vara med men hoppas på ett annat event en annan gång.
    Roligt att du lagt ut bilder och skrivit om partyt. Hoppas vi råkas i cachinglandet!
    Hälsningar Ingeling

    SvaraRadera