söndag 31 juli 2011

Olika burkar

Det märks att det är semestertider och att geocaching blivit en viktig del i reseplaneringen för många. Av de cachar jag har ute ligger några hyfsat lättillgängligt vid väg eller samhällen. Som cacheägare får man avisering om när en gömma blivit loggad och under några veckor har det plingat hela tiden. Extra roligt att många tar sig tid att köra småvägarna i en glesbygdscachares hemtrakter.

När det gäller nya cachar har det varit relativt lugnt efter Andersöeventet för fjorton dagar sedan, tills igår. Semester brukar innebära planer på en massa projekt som ska utföras på ett begränsat antal dagar och det är lätt till att planeringen kommer av sig om man måste åka på en massa burkletning. Visst, det har kommit upp en och annan gömma men genom att påminna mej om att jag egentligen är en Slow-cachare har jag lyckats avstå.
I Rätansböle kom en ny burk som nog bör läggas in i en färdplan och i Hackåsbygden, vid Lillå dök det upp en gömma när jag höll på med betongarbete, men ungefär där går gränsen > gjutning = ingen FTF-jakt.
I beskrivningen för Lillå-cachen utlovar annione fler gömmor i närheten så jag har haft en viss beredskap och så i går förmiddag plingade det för en ny gömma.
Helt otippat var det Nutta som varit till Hällorna, mellan Sandnäset och Sjöänn. Upplevde ingen större brådska så lite strul med döda gps-batterier kunde jag kosta på mej, bra att ta det då än senare, skulle det visa sig.
Förr var stället en populär samlingsplats och jag hittade rester från det glada sjuttiotalet i form av gamla järnburkar, märkta IIB, som dumpats under en sten. Den speciella vikningen kan tyda på att jag har något med saken att göra. Nära 40 år senare togs resterna hem till återvinningen.
Strax efter tio på lördagskvällen då kom plinget som jag väntat på , snabbt in med koordsen i gps´n och iväg mot Lillåkra travbana.
Nyckeln till garagedörren kärvar ibland, fast mest när det är bråttom. Måste åtärda detta för sådant strul har man inte tid med när det hettar till.
Mugglarfrun hängde med och gömman hittades snabbt nästan utan gps, med satellitbild och hint klarar man sig långt. Och det blev alltså dagens andra FTF.

Eftersom jag på den tiden bodde vid Haldo Hansson-terrängens målgång i Sjöänn fastnade jag naturligtvis för en viss medalj som fanns i burken.
Hann bara precis återplantera burken så syntes ett billyse ute på vägen. Det visade sig vara Jenniie och Andreaze som lagt om kursen från Andersön till Hackås. Medan vi stod där och pratade så kom även Jamt50 för att kolla på travet.
Fem cachare på samma ftf-jakt, det blev nästan ett mini-event.
Medan dom loggade den nya åkte vi till Lillå-gömman och gjorde en snabblogg där.

Överskottsinformation som knappt har med caching att göra men med personligt intresse:

Alldeles intill cachen syns betongrester av lyftanordningen som användes sista åren på flottningsperioden. Då tippades hela virkesbuntar av lastbilarna tex vid "tippen" i Gillhov och flottades upp till Lillå. Där lyfte man upp buntarna ur vattnet över till lastbil för transport till Billstaåns utlopp i Storsjön (där båthamnen finns idag), varifrån virket sedan flottades vidare till Hissmofors(?)
Flottning av lösvirke längs ån hade upphört redan 1959 så den något omständiga proceduren att lasta över till lastbil var inget nytt, det nya var buntflottningen längs Näkten.
När lastbilarna blev större och vägnätet bättre, ja då var flottningens saga all.
De gamla fotona här intill är tagna av min far, det ena någonstans längs Näkten, det KAN vara vid Lillå.
Personerna fr.v Knut Sahlin, Hov, okänd, Johan Andersson, Näcksta, okänd.

Det andra fotot är alldeles säkert från Lillå.

Och, som sagt, det kommer nog att finnas anledning att återkomma till Näktens utlopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar