lördag 4 juni 2011

Efter veden

När man äger en vedmaskin tillsammans med andra har man ett visst ansvar för att tidtabellen inte spricker. Nu är veden fixad och man kan planera en tripp bort från vedbacken, till stan till exempel.
En av bilarna behövde en uppdatering så i dag hade vi ärende till till stan för att köpa en reservdel och det låg även i farans riktning att burkjakt kunde inträffa.
Mjukstartade med ett stopp vid det som en gång hette Flyg o lottamuseum numera Teknikland. Där var jag så inställd på att det var i planet som burken fanns att jag knappt tittade på gps-manicken. När jag insåg att den låg inne i skogsbrynet hade det gått så många minuter att jag kände att det var viktigare att passa tiden inne i stan än att kliva runt bland stenar å kvistar. Burken lär ligga kvar ett tag till, till skillnad mot den tidigare burken som fanns här och som följde med när man bytte plan på plattan.
När alla viktiga inköp var avklarade våldgästade vi sonen för en fikastund och sedan blev han med på en enklare turistresa till Rödön. Det dräller av o-loggade holkar där bortom bron så tanken var att plocka några. Cachen under själva bron valdes bort för att gå direkt på holkarna. Första holken har troligen försvunnit i samband med skogsavverkning så det började lite dåligt.
Utan djupare researcharbete gav jag mej iväg in i snårskogen, hade jag kollat lite mer hade jag insett att det fanns en tanke bakom denna serie av holkar, det fanns nämligen en fin stig att följa och då blev det genast enklare. Plockade tre ganska snabbt men framme vid Kärringgraven blev det stopp. Är lite osäker på vad jag ska leta efter, av loggarna att döma är det lite lurigt, men jag har fler holkar kvar i serien så det lär finnas anledning att återkomma. Dagens utflykt avrundades eftersom magen också behövde en uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar