lördag 4 juni 2011

Häromsistens

För en tid sedan hittade jag en cache med samma namn som en av mina gömmor, "Den gamla dansbanan".
När det gäller torn, broar och andra "vanliga" saker är det inte konstigt att man kommer på samma namn men i det här fallet var hela upplägget ganska lika.
Jag blev nyfiken och tänkte att den där måste jag titta efter nästa gång man har vägarna neråt Sundsvall. Som av en händelse blev det en riktig koj-dag den helgen och hellre än att bara sitta inne hemma kunde man sitta i bilen. Så hur det nu blev så var man på väg mot Stöde och Nedansjö.

Redan tidigt på resan hade jag problem med Nuvi-GPSn som hängde sig och var allmänt lynnig. Efter ett antal omstarter funkade den skapligt.
Egentligen inga problem för jag hade ju mobilen att sköta finliret med. När jag skulle dra igång geocachingprogrammet c:geo vägrade det visa de närmaste vanliga cacharna. Kollade flera gånger att inställningarna var rätt men fortfarande kom bara en lång lista med mysterycachar upp.
Jag hade listat ut att gömman borde vara vid Vårbacken i Nedansjö men jag fick inte fram koordinaterna. Tur i oturen att jag fört över uppgifterna till bilnavigatorn och när jag lyckats få ut siffrorna därifrån till den gamla Magellan-GPSn var dagen räddad.
Trots att jag för evigheter sedan veckopendlade förbi Vårbacken hade jag inte tidigare besökt denna, relativt halvgamla, dansbana.

När man befann sig så nära Sundsvall var det lika bra att fortsätta en bit till. C:geo-programmet har fungerat riktigt bra tidigare (inte programmets fel att mobil-gps´n svajar) men efter detta strul så var jag mogen att tanka hem den auktoriserade versionen från Groundspeak/Geocaching, kostar visserligen en slant men så fick det bli. Så framme i Birsta var det dags att prova den nya vägvisaren och det gick faktiskt riktigt bra trots superkort introduktion.

Som vanligt handlar det om slowcaching så det blev en mix av dåliga affärer och släktträff utöver burkjakten, det blev väl kanske fem hittade bara för att jag ville titta på en gammal dansbana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar