måndag 6 juni 2011

Sjätte juni


Det känns som att nationaldagen är lika med cachingdagen. Visserligen blev det ett uppehåll förra året då vi råkade hamna på ett loppis i grannbyn men med lite fantasi kan man väl säga att det var skattjakt det också.
Som vanligt blev det ett snabbt på påkommet beslut att vi skulle dra ut på turné men jag lyckades läsa in ett antal bekväma gömmor i bilnavigatorn. Trots allt har man bäst överblick över vägval om man låter Nuvi´n sköta grovjobbet så att man betar av burkarna kommer i rätt ordning.
I Hogdalsbygden fanns två nya burkar och jag siktade på Ragnhildstenen som jag bedömde som inte alltför välbesökt. Hittade p-plats och begav mej upp mot stenen längs en lättgången stig. Överkurs att ta på stövlar men det kunde man inte veta.
Den gigantiska burken hittades tämligen omedelbart, faktiskt med mobilen. Hade back-up av gamla gps´n men den behövdes alltså inte.
Sedan gömman var loggad skulle jag skriva i den offentliga gästboken som fanns i en hundkojeliknande stuga alldeles intill stenen. Just då fick jag tips från Mugglarfrun som väntade i bilen att fler var i antågande. Halvvägs till bilen mötte jag ett par, för mej okända, vandrare. Att det var cachare avslöjades av frågan -"blev du först?"
När vi var i Överhogdal kändes det som en bra idé att plocka Smedjan också. Lite tillbaka, mot färdriktningen, blev det men gömman hittades snabbt, däremot blev det lite slow caching eftersom det fanns både glass och museum (om Överhogdalstapeten) mellan bilen och cachen.
Sen blev det snabba ryck ner mot Ytterhogdal och Sennsmeden, dagens andra möjliga FTF.
Statyn/cachen är en riktig drive-in och med hinten i minne var det bara att plocka fram burken.
Mindre än tjugo minuter tidigare rök FTF-chansen eftersom skogsvandraren från stenen varit här med denna knappa marginal. Men jag tänker in grina så länge för det, vi fick ju varsin FTF i dag på nationaldagen.
Fortsättningen av resan gick mot Sveg med lite lämpliga avstickare till diverse burkgömmor. I Ytterberg, te.x, fanns två cachar, den ena busenkelt hittad från flera meters håll, medan den andra krävde lite mer jobb och det var faktiskt Muggelfrun som med hjälp av en ledtråd drog fram burken Utsikt från Ytterberg.
Sedan Sveg var avklarat återstod bara att hitta en väg hemåt, helst ett matställe också. Tony´s i Vemdalen har man ju besökt några gånger per skoter så det var ett säkert kort att satsa på.
Golfbanan i Utanbergsvallarna krävde ett besök och gömman där hittades snabbt.
Vi hittade även en välsorterad kiosk med självbetjäning, första gången jag träffat på nåt liknande!
Det soliga och varma vädret övergick till ett par rejäla regnskurar men nu var det färdigcachat och torrt och varmt i bilen så det var bara att susa mot hemmet. Elva burkar tror jag det blev och knappt tretti mil, det får väl vara godkänt för en slow-cachare som mej(?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar