torsdag 8 september 2011

Manick

Det är bara att erkänna, jag har tröttnat på den gamla gps-manicken. Rent hårdvarumässigt har det inte varit så stora bekymmer, mjukvaran är däremot något åldersstigen. För drygt sju år sedan köpte jag min Magellan SporTrak pro, det var då bland det värsta man kunde få tag i för rimliga pengar. Dess största fördel var quad-helix-antennen som var åtskilligt bättre än de vanliga patchantennerna som sitter i många små GPS-navigatorer. Och det var klart att man ville ha det bästa. Garmin hade sin 60-serie på gång men var betydligt dyrare.
Då köpte jag gps´n för att ha på skotern men halkade snabbt in på geocaching och manicken har gjort jobbet rätt bra men man har med åren blivit van att få stöd från cachinghemsidan via mobiltelefon och alltså slippa skriva ut listor och beskrivningar.

Senaste året har jag förlitat mej på Androidmobil och caching-app med Magellan som back-up. Det har väl funkat sådär, men när man saknar täckning och/eller kontakt med diverse cachingservrar då är det inte kul. Och då saknar man en rejäl gps byggd för papperslös geocaching, precis det som min sju år gamla Magellan saknar.

Eftersom skotern försetts med en Garmin Nuvi kändes det rätt att fortsätta handla av Garmin. Deras 60-serie lever kvar och har fått en uppdatering till 62. Eftersom den har allt jag prioriterar så gick det rätt fort att bestämma sig när jag väl insett att det måste bli slut på strulet.

Cyberphoto fick äran att leverera nyinvesteringen och det gjorde dom med en beundransvärd hastighet, ca ett och ett halvt dygn effektiv tid.

Utvändigt har det inte hänt mycket om man jämför nytt och gammalt, det som däremot märks väl är den snabba satellitsökningen, den gamla hade väldiga bekymmer att få fix om man förflyttade sig tex på väg, i bilen, till en ny cache.

Det som däremot tar en stund det är att lära sig hantera den nya manicken, det blir mycket bläddrande innan man vant sig hur sidorna ligger mm.

Jag har faktiskt hunnit prova den på ett par burkar och det funkade fint, återstår att förstå hur man laddar ur spår och punkter till datorn men det lär väl ge sig.

Just nu funderar jag mest på hur snabbt man kan handstansa in nya cachar, en nyttig kunskap när man ska på Event i Borgsjö på lördag.
Passande nog så har jag tvingats lämna mobilen på reparation så man lär inte få nån hjälp från Internet när cacharna släpps "på riktigt" - kan det strula så gör det gärna det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar