onsdag 20 maj 2009

Ännu en missad FTF .....

Hade ärende till stan idag. Lämpligt nog fanns det en ny cache utlagd, denna gång vid Vålbackens tegelbruk. Ärendet medförde att det fanns en tid att passa så det blev en snabbrajd i en paus. Hamnade vid den äldsta delen av bruket, den stora träbyggnaden (som f.ö. har förekommit i diverse tidningsartiklar, intressant historia runt detta ställe, guidad tur finns här) i en träddunge vid stranden.
P.g.a. tidspress blev det inte ro att leta så noga som önskvärt men jag hade i alla fall ringat in platsen, dessutom insåg jag att man kan åka bil ända fram - fick uppfattningen först att det enbart var en ridväg.

Sedan ärendet var avklarat var det nära att hälsa på Anders på hans jobb och därifrån var det bara 250 meter till cachen Singalong (by jenniie) snabbt loggad gömma, men det var frugan som hjälpte till med skalorna.
Lämnade av frugan och begav mej ut på en tripp till Dagisbjörken (av cheulf)som enligt vad jag vet nu ligger upp mot Lillsjön. Jag misstänker att jag hittade en informell väg dit som gjorde att folk vred på huvudet när jag kom smygande efter bussgatan(!). Ytterligare en påminnelse om att man bör ha en geocachingcykel placerad i stan. Under promenaden till Dagisbjörken tornade molnen upp sig i öster och det hördes åska. Snabbt iväg och logga den och tillbaka till bilen, då började det regna. Insåg att den här utflykten inte blev så mycket längre.
Hur det nu var så tyckte jag att regnet avtog så jag beslöt göra ett försök med Vinterstaden (by andreaze) en gömma som jag bara snabbkollat på tidigare men som har fått en ny ledtråd i en logg. Fram med paraply (för regnet tog ny fart) och bege sig ut mot ångaren Thomee. Kollade på de vanliga ställena plus det nya tipset men jag var nära att ge mej när jag kände på en "kork" och tammefaktiskt gick den lossa och där ramlade burken ut, bara att logga.
När vi var på hemväg ville Anders så gärna ha besök så vi blev där en stund. När vi sen drog vidare sken solen så det blev en avstickare upp till tegelbruket igen. En bil stod snedparkerad på nerfarten så jag anade att nu skulle man få sällskap. Det visade sig vara andreaze som gick och letade i precis samma område som jag varit tidigare, skönt att gps-manickerna visar ungefär lika, ibland tvivlar man. Vi surrade lite geocaching samtidigt som vi letade - utan resultat. Började bli lite trött så jag överlät till andreaze att bli FTF på denna. Väl hemkommen var geocahing-hemsidan nere för underhåll så jag hade ingen koll hur det gick för honom. Efter att ha kollat på en TV-film tittade jag in och vad skådar mitt norra öga om inte filbunke varit där och loggat gömman som FTF.
Jag hade ju redan gett upp den här så det spelar ingen roll för mej, men för andreaze (han som dessutom varit hem efter hjälp) kändes det säkert snopet. Nu har man anledning att göra ett återbesök och även titta på tegelbruksbyggnaden lite bättre. Det är väl det som är meningen med geocaching, att cacheutläggaren vill visa något(?)

2 kommentarer:

  1. Vilka spännande skattjakter du är ute på!

    SvaraRadera
  2. Det stämmer. Oftast vill man visa en plats för andra, det är därför som man har placerat en cache på det stället. T.ex. cachen Vålbacken =)

    SvaraRadera