tisdag 19 maj 2009

Grotta ner sig ...

Kände av min allergisnuva, eller svininfluensa, omvanligt mycke idag så jag tyckte synd om mej själv såpass mycket att jag tog en halvdag för att cacha (den halva dagen blev nästan till en heldag, men det visste jag inte då) .
Det fanns en ny oplockad burk, Bergtagen (en mysterycache av widetrac & co), i en grotta (Snödskallegrottan) i skogarna nedom Bräcke. Sen hade jag några på lut oppöver Bodsjöbygden, perfekt för en liten cacherunda.
Trodde jag memorerat vägen till gömman, så glad i hågen drog jag iväg mot Bräcke och ner mot Hemsjön. Naturligtvis missade jag den enda rätta avtagsvägen men av nån konstig anledning kom jag, enligt GPSn, närmare gömman så jag fortsatte. Efter en bra stund insåg jag dock att det var fel väg, tillbaka och testa nästa, som också var fel. Nu blev det till att skrämma igång karttjänsten i mobilen och efter en stund hittade jag rätt väg så nu har jag utforskat stora delar av vägnätet i området.
Skulle naturligtvis haft en bättre lampa, nu fick det bli en dynamolampa som jag haft liggande i bilen. Efter ett tag tröttnade jag på att "pumpa" för att lampan skulle lysa, dessutom hade jag dagsljuset i ögonen så det var besvärligt att se.
Jag tog fram mobilen och lyste med den, men som bekant räcker inte ett mobilbatteri för evigt heller. Då var jag på väg att ge upp men efter att ha varit upp i ljuset en sväng för att skrämma liv i ficklampan påbörjade jag nerstigningen igen. Hann bara en liten bit ner så tappade jag lampan så den skramlade iväg ner i mörkret. Inte såå ofta jag loggar DNF men nu är det dags att bita i det sura äpplet.

Att sen åka till Bräcke och logga Torpet (by andreaze) var en barnlek i jämförelse. Lunchrast avåts vid järnvägskiosken. Därefter bar det av mot cachen vid Stortjärnen (by Gorkyman) den var faktiskt svårare än beräknat, mest beroende på att båda gps-manickerna sa att jag skulla vara i slänten ner mot bäcken. Till slut blev jag less på att leta i det som en gång i tiden nog varit en skräphög, så jag ringde en livlina för att få lite vägledning. Innan mobilen dog hann jag uppfatta att det var till höger om stugan man skulle söka. Senaste 45 minuterna hade jag tillbringat på den vänstra sidan så missvisningen var nog 10-15 meter.
Nåväl, den var lättplockad när jag visste mer om förutsättningarna.


Dagens sista gömma hittades snabbt å elegant vid Herrevadsströmmen (av Magnus Lilja/Gorkyman). Mycket enkelt gömd burk som nog funkar i dessa trakter med lite mugglare.
Kan tycka att gömman "Bergtagen" var onödigt svår med tanke på förekomsten av mugglare där i de djupa skogarna.

2 kommentarer:

  1. Hittade din ficklampa nere i Bergtagen. Tog med mig den in till Östersund. Hör av dig via min profil på GC (weldion), så får du tillbaka den på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Hittade din blog av en slump nyss, kul läsning. Tegelbruket är sanslöst lockande för en ruinromantiker. Ang min cache "Bergtagen" så funderade jag ett bra tag om jag skulle gömma bredvid eller i grottan men nu blev det så iaf. Cachare är ibland ett lustigt ställe som vänder på parkeringen och drar vidare efter loggningen och missar själva 'sevärdheten'. Det är alltid svårt att bedöma själv men jag tycker inte gömman ska vara så svår egentligen. Hinten bör begränsa sökområdet ordentligt... Lycka till ifall du gör ett nytt försök.
    /Rolf aka widetrak

    SvaraRadera