lördag 20 juni 2009

Lilla rundan

När vi glesbygdscachare gör en cachingtur blir det lätt en tjugomilasväng.

Tänkte på det häromdagen att i cachetäta delar av landet får man lätt 1500 cachar i en normal sökning med 8 mils radie. Hos oss når vi inte tvåhundra vid en liknande sökning, och då spelar det ingen roll om man väljer södra Näkten eller centrala Östersund som utgångspunkt.
I dag blev det en nätt liten tripp ner mot Haverö och Strucken. Till Haverö strömmar är det nära - om man är beredd att gå ca 800 meter över älven, det var inte jag så det blev till att köra runt.
GPSn hängde inte med i svängarna när vi anlände till parkeringen, så jag var beredd att bege mej till vattnet men så upptäckte manicken att vi var inom 30 meter så han gav från sig ett pip, en riktig drive-in var det.
Sen gick jag ändå och tittade på vattnet och husen därikring. Serveringen öppnade för säsongen idag men vi hade bestämt att fika medhavd fika vid återkomsten till Strucken, och så fick det bli.

Pga väder och någon missvisning alt. dålig cachingblick hade jag svårt att hitta den enkla Strucken-gömman. För att inte onödigtvis blöta ner mej genom att irra i regnet tog jag en genväg, ringde dem som fanns före i loggboken.
Sen genade jag så mycket att jag glömde att titta efter Utsikten, men troligtvis ligger den kvar till en annan gång.
Sveabiografen i Ånge var en gammal bekant, å då tänker jag på gömmans utformning, snabbt loggad ..... sedan boken lirkats ur plastpåsen.

Sen var det bara att bege sig hemöver eftersom jag inte har fler oplockade burkar i området.
Mellan Sidsjö och Hunge ägnade jag mej återigen åt cacheförtätning, i dag hade jag med mej några lämpliga burkar att välja mellan och sätta ut.
Den ultimata gömman för den här platsen har jag dock inte tillverkat än, men man kan ju alltid byta ut burken när man har vägarna förbi.
Hur som helst så är cachen anmäld så den går nog upp när som helst.

Hur många mil blev det? Osäker, men gissningsvis mellan 20 och 25 mil - huga, huga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar