lördag 8 augusti 2009

Cachingrunda med förhinder

Uppe vid Håckrenmagasinet har det funnits en orörd cache sen i oktober 2007. I dag tyckte jag att det var en lämplig dag för en attack mot den, soligt å fint som det varit. Med geocachingcykeln på plats (har sett att det finns en bom som kan vara stängd vid Håckrenmagasinet) och ryggsäcken packad drog jag iväg mot Hallenbygden. Trots okända vägar gick det bra att hitta rätt och bommen var öppen.
Vandringen upp mot cachen gick längs en väl upptrampad stig men terrängen bredvid var så fin att det gick alldeles utmärkt att gå rakt (eller rakare) enl. GPS-manicken. Vid Stor-Rörtjärnen började jag stigningen upp mot berget lite för tidigt och hamnade i en massa omkullblåsta granar. Då tänkte jag inga snälla tankar om cacheägaren, va´ tusen hade man här i urskogen å göra? Det var väl kanske 150 meter som var så där risig av totalt nära tre kilometer.
Sen öppnades landskapet i takt med att skogen försvann, sista biten före cachen var det i stort bara slätt berg och en milsvid utsikt.



Cachen hittades lätt och sen blev det gott med fika å en stunds vila (plus en massa foton).
Promenaden tillbaka till bilen var snabbt avklarad och hemvägen blev via Sällsjö och Mörsil.
I Mörsil snubblade jag över en cache, Smakvärt 3, som jag förträngt att den fanns.
Sen siktade jag på cachen Vaetabacken i Mattmar. Där fanns även våfflor till försäljning så jag beställde sådana innan jag stack till gömman som ligger en bit från utsiktstornet. Sen blev det "middag" med våfflor och kaffe, kanske inte hela kostcirkeln men våfflorna var goda.

I Krokomstrakten finns mycket att göra när det gäller cachar men jag siktade på de lättaste. Alldeles i närheten av Kraft för Jämtar fick jag telefon hemifrån att frivilliga brandvärnet åkt på en skogsbrand. Skyndade mej till cachen Vid älven .... och naturligtvis blev det fel vägval så jag fick testa geocachingcykeln men det gick bra det också.

Sen blev det raka spåret hem för trots att det är frivilligt så vill man hjälpa till om man har möjlighet. Hade en tanke på en ny cache längs vägen men den får alltså vänta.
De första uppgifterna sa att det brann i närheten av en av mina cachar så nu var det allvarliga saker på g......
När jag kom till brandplatsen, som inte var nära nån cache, hade man läget under kontroll och jag kunde hjälpa till vid avvecklingen sedan markägaren övertagit brandbevakningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar