söndag 16 augusti 2009

Manick

Det blev lite "köjdagsbetonat" väder i dag så jag kunde lugnt sitta och bekanta mej med den nyanlända GPS-manicken. Jag hade bemärkelsedag häromsistens och då blev jag uppvaktad av muggelfrun med en sprillans ny Garmin Nuvi 500. Man inser att den här modellen är på väg ut från marknaden då Dustin kör kampanjpris på den, i runda slängar halva priset.

Sen jag började använda Geocaching Navigator i mobilen har jag drömt om en komplettering med en bil-gps, Nuvi´n ska vara en allt-i-allo (väg, skog och sjö), men det är alltså bilnavigeringen jag är ute efter.
För ett antal år sedan var jag beta-testare åt Magellan då de, som första märke, kom med sin RM-2200 och Crossover-modell som har samma upplägg som Nuvi´n.
Såna här kombiapparater blir lätt lite klumpiga när man ska använda dem som handhållen, Magellan tog fram ett fäste för halsband, om Garmin har nåt motsvarande vet jag inte. Då jag testade Crossovern i skogen använde jag en plastpåse + halsrem.
Eftersom Magellans gps´er inte är nåt under av användarvänlighet när det gäller geocaching så blev det den här gången en Garmin överst på önskelistan.
Så småningom ska jag kolla om det går att sätta Nuvi´n på snöskotern, ska även se om skoterledskartan (med navigeringsfunktion) går att installera.

Än så länge har jag bara den medföljande bilnavigeringskartan i Nuvi´n och när värsta regnet gett sig idag så blev det en provtur till Boddas bönhus i Bodsjö. Manicken ville skicka mej längs de värsta småvägarna men sååå roligt är det inte att skumpa i skogen, så jag tog den vanliga vägen. Nuvi´n är riktigt snabb att räkna om rutten så det gick fort att bli överens med den, inget tjat om att vända för att ta föreslagen väg. Framme vid kyrkan i Bodsjö bytte jag till promenadläge och startade även mobilnavigatorn som jämförelse.
Inledningsvis hade båda lika långt till cachen men i finliret var de inte helt överens om hur långt från gömman jag var, framme vid cachen skiljde det nån meter mellan apparaterna och även mot givna koordinater. Men helt klart inom den marginal man kan förvänta sig.
För övrigt ett ganska originellt innehåll i burken, bl.a. en motorsågskejda!

Tomorrow har jag arbetsplatsen närmare staden och då ska jag försöka få tid att besöka mina nya geocache-skyddslingar och har man riktigt tur kanske det blir lite burkjakt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar