torsdag 27 augusti 2009

Ute och cyklar

I dag var det tänkt att jag skulle åka till Bynäset-cachen, mest för att fördriva tiden tills det skulle vara lämpligt att göra lite service och underhåll på Bandtrassel-burken. P.g.a. ålderdom har en del av boxen blivit spröd och spruckit så att den inte fungerar som det var tänkt.
En koll på cachinghemsidan kullkastade alla planer på en lugn eftermiddag för det hade dykt upp en ny gömma, NorthShore, och den var helt klart inom räckhåll för mej som tillfälligtvis fanns på Krondikesvägen.

Cykeln skulle jag ju ha ute på Bynäset så den hakade jag på, bra att ha eftersom ny cachen handlade om cykling. Raskt upp till klockhuset vid Soliden och sen rakt mot målet per cykel.
Mitt i vilda skogen finns träbanor byggda mellan träden, ganska imponerande byggnadsverk. Det är troligen några år sedan banorna användes och det kändes lite osäkert att gå där uppe så jag övervägde aldrig att ge mej upp med cykeln.
Läs mer om liknade banor, bl.a. här

Bäst som jag letade där i blåbärsriset (gott om blåbär var det) dök Beliaz upp och vi snurrade runt och surrade strunt, rättning: geocaching. Efter att ha spanat av alla ställen på marken lyfte vi blicken och då var den snart hittad.
Det blev sen ett givande eftersnack då jag fick en uppdatering av hur nya GeocachingNavigator-versionen fungerar, plötsligt var alla frågetecken borta.

Den gamla versionen slutar att fungera inom kort och om man vill fortsätta att använda programmet får man slanta upp ca 150 kronor och det gör jag så gärna för det är ett bra program.

Raskt vidare till Bynäset.
Nuvin visade mej in på F4-området och ner mot Bynäset. Stora grinden var stängd men det fanns en olåst mindre grind som gjord för att ta cykeln igenom. Några hundra meter längre ner såg jag att det fanns en bilväg som väl går runt utanför området, men det kändes bra att cykla så jag trampade vidare. Förvirrande många vägar att välja på men till slut blev det rätt och det gick faktiskt cykla ända till burken som fanns på ett naturligt gömställe, lätt att hitta.

Sen blev det lite halvbrådis till Bandtrassel-cachen som jag hade fixat lite reservdelar till. En bra tid att göra service då det var lite folk ute. Nu passade prylarna (vilket dom inte gjorde häromkvällen) så nu ska den förhoppningsvis palla för många besökare.

Innan jag gjorde kväll blev det en rekning vid en möjlig ny cache i min ".... i landet"-serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar