onsdag 5 augusti 2009

Spontancaching

I dag hade jag arbetsplatsen utlokaliserad närmare stan. Innan jag drog dit i morse hann jag se att det fanns en ny cache vid Mellan-Svartsjön, Mörkingen. Vädret var inte det bästa då så jag funderade inte ens på att ta med geocachingprylarna.
I takt med att vädret blev bättre under dagen började jag fundera på den där FTF-cachen. I bilen hade jag glömt den gamla GPS-pucken så det borde vara möjligt att ge sig ut på jakt med den. Samtidigt var jag tillräckligt nära stan för att uträtta ett ärende hos Clas-i-sjön och att hämta en cykel hos Anders, det var ju bom-varning längs cachevägen.
Att återinstallera gamm-pucken var inte enkelt, den kräver lösenord och det hittade jag inte i hastigheten. Så jag fick överge FTF-funderingen en stund, men så fick jag se att även den "riktiga" hand-gps´n blivit liggande i bilen, då var man på banan igen.

Men hur tusan hittar man rätt väg dit upp till Svartsjöarna? Såvitt jag kunde se fanns det ingen skyltning så det blev till att fråga sig fram samtidigt som muggel-frun assisterade via telefon hemifrån.
Bilvägen gick nästan spikrakt mot målet och på ett lämpligt ställe bytte jag till cykel och trampade ner mot sjön. Varför har jag inte skaffat denna geocachingcykel tidigare (?) helt kanon att kunna cykla på denna skogsstig.

Till Svartsjöarna har man åkt snöskoter ett antal gånger, roligt att se hur det ser ut sommartid. Burken hittades snabbt men den kommer nog att vara omöjlig att hitta till vintern så jag skulle föreslå att burken placeras i en vinerbonad gömma, typ fågelholk, för cachande skoterdårar.

Bomvarningen då .....? Jag åkte upp vägen från (nära) Marieby kyrka och där fanns en bom ganska omedelbart, sen såg jag inte till fler bommar ..... och cachen blev ju en träff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar