torsdag 20 augusti 2009

Ut i naturen

Även idag blev det en sväng in till staden Östersund. I dag var det mer tid till förfogande så jag stannade till i Ope för att titta efter Skåne-cachen. Hade fått för mej att det handlade om nån skåneanknytning i gömstället, typ en flaska Skåne. När den ideen fått överges började jag spana av ganska noga och då fanns den där helt öppet och jag tror nog att jag rörde på den i måndags också. Det finns faktiskt en gömma med samma upplägg på stadsdel Norr inne i stan, men den här var snäppet värre.

Efter en matrast hade jag dagens "måste" - Jenniie´s omtalade cache Mitt i naturen.
Nuvi´n skickade mej till en parkering där Östbergets naturstig (och div motionsspår) börjar/slutar. Om det är den optimala utgångspunkten vet jag inte men det var en fin promenad jag fick, med informationsskyltar ang skogen lite här och var.

Själva letandet var nästan tragiskt, tallen där gps´n nollade, den stod jag och tittade på på alla möjliga vis och det tog en bra stund innan jag kom att söka i lite större cirklar (att man aldrig lär sig). Då tog det inte lång stund så fanns den omtalade gömman framför mej. Om jag nån gång frågar efter en hint brukar jag fråga - fågel, fisk eller mitt i mellan, här är nog svaret jaaa ....
En originell cachelösning, inget high-tech utan riktigt hantverk som möjligen skulle må bra av en mer fukttålig innerburk (som skulle få plats med lite modifiering?).

På hemväg gjorde jag en sväng förbi cachen Snöstjärnan, där pekade gps´n ut i skogen, och jag var inte först där av spåren att döma. Kan vara problem med mottagningen för rätt som det var så pekade den mot det mest logiska stället, och där fanns den också.

En liten delrapport efter första veckan med Nuvi-orientering kan låta så här: bra orientering längs okända gator i tätorten men den kan ligga kvar i bilen för den är värdelös i finliret vid burken. Då är det mobilen med blåtandspuck och Geocaching Navigator som gäller, funkar klockrent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar