onsdag 8 juli 2009

I´m caching in the rain .....

Med förhoppningen att regnet skulle upphöra under förmiddagen drog vi iväg på en cachingrunda upp mot storsjöbygden.
Inte så att jag tror att jag är bättre på att leta än nilsgpalm, men jag ville se med egna ögon hur det var med mysteryn på Andersön. Vi har troligen löst detta mystry på ett för enkelt sätt, hur som helst så hittade inte heller jag nåt där vid "trafikplats Andersön".
När jag ändå var där bestämde jag mej för att ta en promenad ut till Andersön sunset. Det blev en nästan 2 kilometers vandring i spöregn och motvind, sånt är uppfriskande. Efter en snabb logg blev det en lika snabb promenad tillbaka till bilen.

Cachen Att angöra en brygga, som ligger på andra sidan ön kändes som ett lätt byte efter denna promenad, det går att åka ganska nära. Väl ute vid stranden regnade och tokblåste det så det blev bara ett halvhjärtat tittande under bryggan på ett par platser. Återvänder man hit en finvädersdag är väl risken att det är fullt av mugglare. Lär invänta att någon hittar den så man vet att den finns kvar.
Hångelstället på Frösön var ganska lättplockad då en titt på hinten antydde att det var samma typ av gömma som vi hade med på vårt event här hemma.

På Rödösidan hade jag Follow the tracks ochTibrandsholmen som första stopp. Återigen på med stövlar och regnrock (för uppehållsvädret i Östersundsområdet höll i sig) för en rask promenad till Tibrandshögen, på väg dit kastade jag en blick dit där Follow t.... skulle finnas enligt tidigare misslyckat försök, i dag behövde jag inte ens leta för burken låg helt öppet bredvid en stubbe. Efter loggning stoppade jag ner den dit jag tror den kommit ifrån.
Hade sånär missat Gravfältet men det var bara att stanna och logga, dagens bekvämaste promenad, knappt 50 meter längs en "träväg". Och en bra regnskyddad plats att logga var det också.
Försöket att nå Acksjön per bil fick överges och nån mer regnpromenad kände jag inte för så vi drog mot Krokom istället.
Där fanns Bånntjärn inom ganska bekvämt räckhåll. Snabbt loggad, och här gjorde jag dagens enda byte, här fann jag eltejp som jag saknat i cachingväskan så jag la ett reflexband i utbyte. Hjortronen får vara till näste cachare.

Mysteryn "sanning och särprägel" missade jag så snöpligt förra gången jag var i trakten men nu visste jag precis var jag skulle leta. Det här blev dagens bästa cache när jag kunde köpa nybakat tunnbröd i närheten av cachen, vi hälsade även på Allan.
Krokoms Turistbyrå var en ren transportsträcka på väg mot staden.

Under en matpaus inne i stan fick jag (kl. 17:11) ett mess, säkert bara nån reklam tänkte jag men slötittade ändå. Det var koordinat-förhandsinfo från JoY Höör (eventfixaren) ang en ny gömma. Rackarns va brådis det blev när jag fick klart för mej att det var vid eventplatsen på Frösön. Snabbt iväg till bilen och in med siffrorna i GPSn, sen var det full fart och ingen syntes framme vid den troliga nollpunkten. Insåg snabbt var jag skulle söka och jag hittade nåt som såg ut som en cykelpump men det var det inte, det var en cache. Tror att jag skrev FTF kl. 17:34 i loggen, bra spännande var det ..... Gömman var en Tack-för-oss-cache från JanoYvonne som gett oss en mängd nya gömmor den senaste tiden, så är det nån som ska ha tack är det dom.
Tack ske da ha.

Halvvägs upp till bilen såg jag några (2 vuxna + 2 barn) typiska cachare (stirrar man i en manick i handen är det misstänkt), som jag inte kände men jag sa nåt om missad FTF när vi möttes. Sen blev jag sittande i bilen för att skicka ett SMS och när jag skulle åka såg jag att dom var på fel ställe i sitt sökande så jag ropade var jag tyckte barnen skulle leta (liksom bra höjd för dem där).
För att slippa skrika till varann gick jag ner till dem och det visade sig vara (team) cheulf jag träffat.

Sen surrade vi geocaching tills barnen nästan blev desperata då de ville vidare på mer skattjakt. Väldans kul att träffas så här och få en liten pratstund om olika gömmor, utbyta tips och erfarenhet mm. Och nu vet man vem det är man ser i loggarna och vem man kan kontakta om man skulle behöva en livlina nån gång ...... jättekul
..... och regnet slutade ungefär samtidigt som jag slutade cacha .....

1 kommentar:

  1. Oj, vad det SÅÅ många cacher ni fick tag i den dagen?!

    Det var jättekul att träffas och nu har vi ju ett ansikte bakom "nicket". Vi har ju sett ditt namn i våra gömmor och i många av de andra vi plockat. Det är oxå kul att veta (som du skriver) att vi har en livlina att kontakta om vi går bet på nån gömma. ;)

    Jodå, barnen ville vidare så vi hittade faktiskt Hångelstället och Red Island, rejält blöta blev vi då det regnat massor ... ;) Lyckliga, trötta men mycket glada!

    Lycka till med cachande och cacha lungt (som du brukar säga) och jag hoppas vi ses snart igen!

    Hälsningar
    (team) Cheulf

    SvaraRadera