måndag 27 juli 2009

Kallast i landet

Nu för tiden får man räkna med att ett enkelt besök i centralorten kan ta bortåt 8-10 timmar. I dag hade vi ett par små ärenden till Svenstavik men för säkerhets skull tog vi med lite fika eftersom även GPSn var med. Det flaggades för en ny gömma bortöver Galåbodarna kallad Nybodarna och ska man ut å åka kan man väl lika gärna åka i dag som nån annan dag eller ....?
Efter att ha fixat ärendena så drog vi mot Börtnan, först tänkte jag ta Mo/Börtnanvägen men den verkade så gropig och stygg så det fick bli via Åsarna. Fikarasten inträffade vid Kafferasten i Fotingen, självserveringen ute var öppen, d.v.s. vi lånade ett bord där.
Av transporttekniska skäl låg cachen i Lövdalen som nummer ett, trodde inte jag skulle åka och ta den efter att KicMic blivit FTF - det fanns ju liksom inget ärende.
Gömman hittades snabbt och vi vände tillbaka för att fortsätta mot Galåbodarna.

Där efter Lövdalsvägen är det nån skämtare som satt upp en hemmagjord fartkamera, kul! Skylten om olycksdrabbad vägsträcka såg, även den, ut att vara uppsatt av andra än Vägverket, kan det vara poliser från stan?

Vägen till Oviks-Nybuan var inte vad jag hade hoppats på. Efter att ha dunsat i bilunderredet ett par gånger så lämnade jag fru och bil och tog en ca 3 km lång promenad fram till cachen. En helt vanlig bil är det enda som INTE lämpar sig längs den vägen, så terränggraderingen känns lågt satt kan jag tycka (alternativt att det ska framgå av beskrivningen att vägen är dålig bitvis).
Här kände man igen sig där skoterleden mot Arådalen korsade vägen, det fanns även spår av viss byggaktivitet.

Framme på buvallen hittades cachen snabbt (man lär ha blivit ganska sur om den varit svårt gömd). I lådan fanns bl.a. 2 coin och 1 TB, jag tog den ena geocoin men naturligtvis glömde jag "diskovered it" på de jag lämnade.
Tveksamt om jag skulle lagt en cache vid "min" bu-stuga, man vill ju ogärna ha främmande folk runt ägorna när man inte är hemma, men det är som jag tycker.
Planeringen var att fortsätta mot Persåsen men tiden hade flugit iväg och man började bli nöjd på grusvägsåkande så det blev samma väg tillbaka.
En liten baktanke var det med detta beslut, jag hade nämligen funderingar på en gömma i Börtnan eller Skålan.
Jag är inte så bekant i Börtnan men vi snurrade runt där och hittade en lagom offentlig plats där jag tyckte det kunde passa med en burk.
Det finns ganska mycket på nätet om Börtnan så jag lånade lite här å där och nu är cachen Kallast i landet på väg. Den coin jag tog i Nybodarna lämnade jag i Börtnan tillsammans med en del andra bytesvaror. Cachen i Skålan får läggas vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar