onsdag 22 juli 2009

FTF i sikte

Har haft trakterna bortöver Bräcke/Ånge i tankarna en tid för att rensa bland de o-loggade som jag haft där. Så dök det upp en ny gömma i Sandnäset (bortom Sörbygden/Långå) nästan samtidigt som det blev en finvädersdag, ingen anledning att tveka alltså.
Cachen Bryggan i Bräcke skulle plockas och den var jag på strax jag kom fram men lyckades klanta till det och märkte inte att jag nästan tog i den. Alltså fortsatte jag att leta en bra stund i onödan. Efter Frösöeventet har jag en liten lista med livlinor och det är ju synd att inte utnyttja de resurser man har. Och med en bra hint gick det betydligt enklare.
Bortöver Albacken - Sörbygden är det sällan man åker så det blev en ren turisttripp med glass-stopp och hela köret. Min svärfar var från Sörbygdstrakten så vi svängde förbi där men husfolket var tillfälligt bortrest.
Snabbstopp blev det också vid det skandalomsusade kraftverksbygget i Ljungå, blir säkert fint där när grävarbetena är klara.
Badet i Sandnäset (Holmsjön) var dagens mål och det blev en lätthittad FTF. En väldigt fin badstrand där några soldyrkare slagit sig ner.
Därefter rullade vi ner mot Torpshammar längs en bitvis dålig väg. Både frugan och jag har gått på yrkesskolan i Torpshammar så det blev en nostalgitripp i området.
Helt oplanerat gjordes en avstickare till Flataklacken och cachen som finns där. Hittades efter en stunds letande, hinten var inte till stor hjälp då jag hade den höjd som anges där redan i marknivå (cachen är alltså inte i marknivå).

Efter att ha rastat i Fränsta var det slutspurten kvar bl.a. Underbara avkrokar och campingen i Ånge. Vid campingen var det fullt med folk så jag tänkte nästan ge upp utan att leta men så träffade jag på geocachingfamiljen Cheulf för andra gången i cachinghistorien och det var tur för det kändes lite fånigt att gå ensam och snoka bland husen och alla campare.
Ett litet gäng som går runt och pratar väcker mindre uppmärksamhet och vi hjälptes åt att bli STF på den burken som hade brännässlor till skydd.

Utsikten valde jag bort i midsomras så nu måste den besökas. Efter en snabb promenad till tornet och grillplatsen var gömman loggad och tornet besökt, imponerande utsikt därifrån.
Dagens sista blev flottningsleden i Juån. Där var det nog meningen att man skulle krypa in till cachen men jag lyckades ta den utifrån men det är väääldigt nära vattnet och pillrigt att få tillbaka burken.

1 kommentar:

  1. Vi satt där nere och kika när du loggade tornet.
    Vi hade precis tagit den själva.
    Du fick sprungit runt lite där nere först såg vi :)

    Den är fin cachen du lagt vid bron.
    Tackar vi för.

    SvaraRadera