fredag 24 juli 2009

Lätt som en plätt

Så olika det kan vara. Under förmiddagen ägnade jag bortåt 2 timmar till att söka efter cachen Vallan. Då blev jag visad av GPSn ut i värsta bushen av lövsly och grova träd. Väl hemkommen drog jag en rövare och messade ägaren om en hint.
Efter middagen drog jag iväg för ett nytt försök och om man vet förutsättningarna är det betydligt lättare, såg ett möjligt gömställe på några meters håll, lätt som en plätt. Och nu stämde svårighets- graderingen bättre än förut, även om jag var väldigt långt från noll enligt MIN gps-manick. Felet var att jag såg allt från fel sida i förmiddags. Loggade FTF och bytte geocoin men inga andra affärer.

Här har jag faktiskt varit på skattjakt tidigare, för så där 45-48 år sedan. Skolan hade friluftsdag med diverse idrott och lekar. Som bonus hade läraren gömt en "skatt" och vi fick nog en form av anvisning, möjligen en rebus om jag minns rätt, mysterycache skulle vi sagt i dag.
Vi hade hela dagen på oss att hitta skatten men det dröjde länge innan någon tordes titta i lärarens väska/kartfodral som han hängt på en av målstolparna. Skatten var pengar instoppade i en apelsin!

Under senare år har det varit grusupplag på planen men nu ser den växande skogen ut att vinna matchen på Vallan.

1 kommentar:

  1. Kul att det gick bättre när vädret stabiliserat sig. Att vädret blivit bättre beror på att vi (Idyllen och Mysen) lämnat Jämtland. Vi gav upp efter 5 dagars regnande (okej 1 soldag) och söker nu lyckan i Stockholms skärgård. Vi får hoppas att vi inte tar med oss Jämtlandsvädret utan får en dos solsken istället.
    Lycka till med cachandet.
    /Idyllen

    SvaraRadera